دوره تخصصی مخصوص مبتدیان و همکاران کولر گازی به شرح زیر می باشد:

آموزش بخش مکانیکی اسپلیت که شامل قسمت های زیر می باشد (جلسه اول تا پنجم)

 

شناخت و تعریف کمپرسور

شناخت کمپرسور پیستونی: عملکردی مشابه سیلندر و پیستون خودرو داشته که با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور به داخل سیلندر مکیده شده و تحت تراکم قرار گرفته و با فشار به داخل سیستم هدایت می شود.

 آشنایی با کمپرسور های روتاری (دوار): در این نوع کمپرسور ها با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد، بدین ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود ، در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با گاز آن را با فشار به سوی لوله های خروجی هدایت می کند.
کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آنها نیز کمتر است و در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.
تعمیرات کمپرسور های اسکرول: نوع دیگری از کمپرسورهای مورد مصرف در کولر های گازی می باشند که معمولاً در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند . مکانیزم داخلی این کمپرسور ها از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده که یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد که حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می نماید. از مهمترین مزایای این کمپرسور ها راندمان بالا – صدای کم و طول عمر زیاد آن می باشد ولیکن قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.

آشنایی با انواع کندانسور (تقطیر کننده)

مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک  با طراحی خاص می باشد که در بخش خارجی دستگاه (outdoor) قرارگرفته و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد (در حالت سرمایش) ، یا دفع سرمای آن (در حالت گرمایش) و انتقال به محیط بیرون می باشد.

البته برخی تولید کنندگان در تولید لوله های اواپراتور و کندانسور از فلزات دیگری به غیر از مس نیز استفاده می نمایند، ولیکن در حال حاضر استفاده از لوله های مسی مناسب ترین گزینه می باشد.

آشتایی با مدل های اواپراتور(تبخیر کننده)

مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک  با طراحی خاص می باشد که در بخش داخلی دستگاه (Indoor) قرار گرفته و محل خنک سازی هوا (در حالت سرمایش) و یا دفع گرما (در حالت گرمایش) میباشد. به عبارتی هوای درون اتاق با مکیده شدن از قسمت بالای یونیت داخلی وارد محفظه  اواپراتور شده و پس از خنک شدن (در حالت سرمایش) و یا گرم شدن (در حالت گرمایش) از قسمت پایینی آن به سمت اتاق دمیدهمی شود.

طریقه استفاده از ماده مبرد (گاز خنک)

ماده مبرد با دریافت گرمای محیط در بخش اواپراتور کولر گازی از حالت مایع تبدیل به گاز شده و در بخش کندانسور با پس دادن گرما مجدداً به حالت مایع تبدیل می شود. نیروی لازم جهت چرخش گاز خنک کننده در سیستم توسط کمپرسور انجام می پذیرد.

گاز خنک کننده مورد استفاده در کولرهای گازی معمولاً R22بوده که در سالهای اخیر به دلیل حفاظت از لایه ازن ، با سایر گازهای سازگار با محیط زیست مانند   R410Aدر حال جایگزین شدن می باشد.   به منظور مطالعه بیشتر در مورد ویژگیهای گازهای خنک کننده می توانید استاندارد شماره ۱۰۰۵۰ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را مطالعه فرمایید.

آموزش نصب لوله مویی

وظیفه لوله مویی در کولرهای گازی افت فشار مبرد و ایجاد فرصت لازم جهت تبخیر آن در اواپراتور  می باشد.

لشنایی با بخش دمپر و استپ موتور

دمپر تیغه ای پلاستیکی است که با قرار گرفتن در دهانه خروجی هوا در یونیت داخلی، جهت حرکت باد را از بالا به پایین تغییر می دهد.

استپ موتور (موتور سویینگ) موتور الکتریکی کوچکی است که دَوَران کامل ندارد و حرکت آن به صورت رفت و برگشتی و پلکانی است که تیغه آن متّصل به دمپر است و موجب تغییر حالت دمپر می گردد؛ استپ موتورها با جریان برق مستقیم کار می کنند.

آشنایی با پروانه فن و بلوور

تعریف و عیب یابی پروانه فن: قطعه ای دایره ای شکل است که پره های آن به دلیل داشتن زاویه نسبت به مرکز آن، در هنگام چرخش باعث عبور هوا از قسمت عقب به جلو و یا بالعکس می گردد؛ نیروی لازم جهت چرخش آن توسّط موتور فن یونیت خارجی تأمین می گردد؛ پروانه فن ها از جنس فلز و یا پلاستیک ساخته می شوند و وظیفه آنها عبور دادن هوا از میان کندانسور، جهت تسریع و بهبود تبادل حرارت در کندانسور می باشد.

بخش بلوور و تعمیرات آن : بلوور در واقع نوعی پروانه فن می باشد که به دلیل قرار گرفتن داخل اواپراتور، به صورت استوانه ای ساخته میشود که دارای پره های زاویه دار نسبت به محور استوانه می باشد و از پلاستیک یا فلز ساخته می شود؛ وظیفه بلوور، عبور دادن هوای محیط از داخل اواپراتور و دمیدن آن به داخل محیط می باشد و نیروی لازم جهت چرخش آن توسط موتور فن یونیت داخلی تأمین می گردد.

بخش اصلی الکتریکی کولر گازی (جلسه ششم تا دهم)

شناخت الکتروموتور فن به همراه پروانه

وظیفه الکتروموتور چرخش و کنترل سرعت پروانه  فن می باشد که با حرکت دورانی پروانه  دریونیت داخلی (indoor) هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به درون اتاق هدایت می شود و در یونیت خارجی (outdoor) گرمای گرفته شده از گاز مبرد توسط لوله های کندانسور، به فضای بیرون پرتاب می گردد. (فن ایندور را فن اواپراتور و فن آوتدور را فن کندانسور نیز می نامند.ضمناً در اکثر کولرهای پنجره ای پروانه فن اواپراتور و کندانسور بر روی یک محور قرار داشته و توسط یک الکتروموتور نیروی چرخش هر دو پروانه تأمین می گردد).

آموزش تعمیر برد الکترونیکی

وظیفه صدور فرمان و کنترل عملکرد بخشهای مختلف دستگاه را به عهده دارد.

فیوز حرارتی اتوماتیک (Overload)

وسیله حفاظتی است که کمپرسور را در مقابل نوسانات برق، درجه حرارت بیش از حد و سایر موارد الکتریکی محافظت می کند.

تعمیرات سنسور دما

برای کنترل برودت و تنظیم میزان سرمای مورد نیاز محیط مورد استفاده قرارمی گیردکه معمولاً در روی اواپراتور نصب می گردد و فرمان قطع و وصل کمپرسور از این طریق صادر می شود.

خازن های دستگاه و روش عیب یابی آنها

هدف از بکار گیری خازن عمدتاً افزایش گشتاور در زمان راه اندازی کمپرسور است و معمولاً یک خازن نیز برای راه اندازی موتور فن مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش تعمیر بورد تابلو برق

برق مورد نیاز بخشهای الکتریکی را تامین مینماید.

نحوه برگزاری دوره آموزش نصب و سرویس اسپیلیت ها

 

  • جهت گذراندن دوره تعمیرات بورد اسپیلیت نیاز به گذراندن دوره الکترونیک دارید.
  • کلاس به صورت یک یا دو نفره و کارگاهی برگزار میگردد.
  • برای عزیزان شهرستانی خوابگاه درنظر گرفته شده است.
  • جهت ثبت نام در دوره تعمیر و نصب اسپلیت فرم زیر را پرکنید یا با ما تماس بگیرید.
پاورقــــی

۱- هرگز ورودی ویا خروجی هوای دستگاههای تهویه مطبوع را مسدود نکنید.

این کار می تواند موجب برگشت هوای خروجی بصورت مستقیم به دستگاه و یا نریسدن هوای کافی به دستگاه شود. همچنین برگشت مستقیم هوا از مسیر خروجی دستگاه ، باعث کاهش راندمان دستگاه می شود ودر هر دو دستگاه داخلی و بیرونی، تبادل حرارتی مناسب، بین هوا و مبرد انجام نشده و فشار غیر طبیعی در سیستم ایجاد می شود ودر طولانی مدت باعث آسیب جدی به کمپرسور می گردد. دستگاههای داخلی و بیرونی سیستم های اسپیلت باید در فضایی نصب گردد که جریان هوای کافی جهت تبادل حرارتی وجود داشته باشد، در غیر این صورت بازدهی دستگاه به شدت کاهش می یابد.

۲- هرگز دستگاههای تهویه مطبوع رادر حفاظ بسته قرارندهید،چراکه ممکن است ، هوای خروجی مستقیما وارد دستگاه شده و موجب بروز اشکال و عدم کارکرد صحیح شود. ضمنا سرویس و دسترسی به دستگاه نیز مشکل خواهد بود .

در نتیجه افت راندمان در دستگاه بوجود آمده و نهایتا باعث صدمه دیدن کمپرسور خواهد شد.( فضاهای لازم برای کارکرد دستگاه  را از روی جداول مهندسی و یا کاتالوگ شرکتهای سازنده استخراج نمایید.)

۳-هرگز ورودی یک دستگاه بیرونی روبروی خروجی دستگاه دیگر قرار نگیرد.

این کار باعث افت راندمان خروجی دستگاه می شود. در صورت نصب چند دستگاه کنارهم آنها را پهلو به پهلو یا پشت به پشت نصب نمایید. ورود هوای گرم خارج شده از یک دستگاه ، راندمان دستگاه رویرو را بشدت کاهش می دهد.

۴- به گردش صحیح هوا در دستگاه بیرونی دقت نمائید.

( سرعت باد باید بیشتر از۷ متر بر ثانیه باشد.) درصورت کارنکردن فن دستگاه بیرونی ، ممکن است صدمات جدی به سیستم وارد شود.

توجه داشته باشید که یونیت بیرونی بایستی به گونه ای نصب شود که باد از رو به رو به ان وزیده نشود.

درغیر اینصورت بازده دستگاه کاهش خواهد یافت .

۵-به وضعیت نصب دستگاه بیرونی دقت نمائید.

– دستگاه را در مکانهایی که احتمال جمع شدن برف روی آن وجود دارد، نصب نکنید.

– اگر در یک پارکینگ این دستگاه را نصب می کنید، توجه نمائید که اتومبیل جلوی آن پارک نشود و راه هوا را مسدود نکند.

– نصب دستگاه درسایه باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف برق می شود. ضمنا استفاده از سایه بان در صورتی مه مزاحم گردش هوا نباشد توصیه می شود.

۶-  وقتی دستگاه داخلی را بصورت دیواری نصب می کنید، دقت نمائید، راه لوله درین حتما باز بوده و محل نصب کاملا تراز باشد تا آب از دستگاه چکه نکند.

نکته :

هرگز از لوله درین مشترک برای دو دستگاه استفاده نکنید.

۷- محل نصب دستگاه را به لحاظ سرویس و تعمیرات در جای مناسب در نظر بگیرید. تا در صورت بروز مشکل و نیاز به تعمیرات به مشکل بر نخوریم.

توصیه می شود دستگاه را بر روی پشت بام یا تراس نصب نمایید تا در مواقع لزوم به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

۸- محل نصب دستگاه بیرونی را به لحاظ صدا و لرزش و همچنین هوای گرم خروجی آ ن پیش بینی نمائید.

صدا و هوای گرم خروجی از دستگاه بیرونی ممکن است موجب سلب آسایش مصرف کننده و سایرین شود.

۹- نصب دستگاه بیرونی، در اطراف مولدهای حرارتی و دودکشها اشتباه است، زیرا باعث افت راندمان و خرابی دستگاه خواهد شد.

۱۰-  دستگاه داخلی را در سطحی درست و تراز نصب فرمائید. عدم نصب صحیح ممکن است موجب توزیع نامناسب مبرد در کویل دستگاه و همچنین تخلیه نا مناسب آب تقطیر شده و آب، از قسمتهای دیگرچکه نماید.

۱۱- دستگاه های داخلی سقفی باید، درفاصله مناسب از سطح زمین نصب شود. در غیر اینصورت ، توزیع و پرتاب هوا بصورت مناسب نبوده و سرمایش و یا گرمایش بصورت صحیح انجام نخواهد شد.

۱۲- دما را بصورت مناسب تنظیم نمائید. در غیر اینصورت موجب استهلاک زود رس دستگاه خواهد شد..

۱۳-دستگاه های داخلی اسپیلت را در معرض هوای گرم و مرطوب محیط بیرون نصب نکنید، چرا که موجب از دست دادن سرمایش و تقطیر رطوبت ودر نتیجه جمع شدن آب در اطراف دستگاه می شود. همچنین از ورود هوای محیط به داخل اتاق و خروج هوای اتاق به بیرون در طولانی مدت جلوگیری نمائید، چراکه بازده سیستم را به شدت کاهش می دهد.

۱۴-دستگاه داخلی، مخصوصا در حالت گرمایش باید در محلی مناسب نصب شود تا توزیع مناسب دما وجریان هوا در تمام محیط وجود داشته باشد.

۱۵- دستگاه های داخلی را در مکانهایی که هوای انها حاو دود، گردغبار و ذرات معلق ریز است ( مانند آشپزخانه ها و کارگاه های صنعتی ) نصب ننمائید، چرا که موجب گرفتگی فیلتر و کویل اواپراتور شده و نهایتا موجب افت راندمان دستگاه می شود.

این دستگاهها به هیچ عنوان مناسب شرایط صنعتی و کارگاهی نبوده  و جهت استفاده در شرایط صنعتی بایستی دستگاهی تناسب با شرایط انتخاب و نصب شود.

۱۶- دستگاهها را در معرض لرزش و صدای شدید نصب نکنید، لرزش و صداهای شدید دستگاههایی مانند دستگاه تراش می  تواند روی میکروپروسسورهای دستگاه و قطعات حساس آن تاثیر گذارده و موجب خرابی آن می شود.

۱۷- مراقب باشید که در هنگام نصب، گرد و غبار و ذرات ریز وارد لوله های مبرد نشود. این ذرات ممکن است لوله موئین را مسدود نموده یا به کمپرسور صدمه بزند وموجب کوتاه شدن عمر کمپرسور شود. در مواقعی که سر لوله ها باز است، حتما توسط یک در پوش آنرا ببندید تا از ورود ذرات و گردو غبار به داخل لوله جلوگیری شود.داخل لوله های مسی را پس از خرید و قبل از شروع مراحل لوله کشی حتما توسط گاز ازت تمیز نمایید تا از گردوغبار و یا ذرات ریز احتمالی تخلیه شود.

۱۸- مراقب باشید که آب وارد لوله های مبرد نشود. ورود آب به سیستم و لوله های مبرد، لوله موئین را مسدود نموده و یا به کمپرسور صدمه می زند.در مواقعی مه سر لوله ها باز است، مراقب باشید آب داخل آنها نرود و همچنین در روزهای بارانی، زیر قطرات باران، لوله کشی ننمائید، چرا که ممکن است آب باران و رطوبت ، وارد لوله ها شود.

۱۹- پس از باز کردن در پوش لوله ها بلافاصله لوله ها را به دستگاه متصل نمایید چرا که ورود هوا و رطوبت به داخل لوله برای سیستم بسیار خطرناک است و باعث ایجاد فشار غیر نرمال و تولید اسیدهای مخرب در سیستم می شود و ادامه این امر موجب صدمه دیدن کمپرسور خواهد شد.

۲۰- در هنگام شارژ مبرد به سیستم، هرگز کپسول را سروته نکنید. این کار ممکن است باعث ورود مایع به کمپرسور شده و ورود مایع به کمپرسور، موجب خرابی آن خواهد شد، چرا که مایعات تراکم پذیر نیستند.( در خصوص گاز R407cوR410a  بایستی این دو مبرد را حتما به شکل مایع به سیستم تزریق نمود.)

۲۱-هرگز داخل لوله های سیکل مبرد را با اکسیژن تمیز نکنید. این کار باعث انفجار در داخل سیکل شده و با ورود اکسیژن به محفظه کمپرسور و ترکیب آن با روغن کمپرسور باعث آتش سوزی و یا نفجار کمپرسور می شود.

۲۲- در حالتی که سر لوله باز است و فعلا عملیات لوله کشی قرار نیست انجام شود، حتما ابتدا و انتهای لوله را با یک درپوش مسدود کنید. در غیر اینصورت ممکن است رطوبت، گردوغبار و ذرات ریز وارد آن شود و در آینده به سیستم آسیب برساند.

۲۳- حتما دور اتصال لوله درین را با چسب و یا بست آب بندی نمایید. ضمنا در دستگاه داخلی سر اتصال دیگر درین که بلااستفاده است را  حتما با در پوش مسدود نمایید.

۲۴-  پس از نصب و لوله کشی سیستم، تمامی لوله و اتصالات مخصوصا مناطق نشان داده شده ( اتصالات پیچی و شیرهای سرویس) را تست نشتی کنید. می توان توسط آب صابون رقیق این کار را انجام داد.

توجه نمایید که پس از نشت یابی، روی لوله ها را حتما از کف صابون تمیز نمایید.

۲۵- هرگز لوله کشی را بیشتر از طول استاندارد انجام ندهید. لوله کشی با طول بیشتر از حد استاندارد باعث افت راندمان دستگاه ، گردش نامناسب روغن در سیستم و نهایتا خرابی کمپرسور می شود .

۲۶- هرگز دو یونیت داخلی و بیرونی را در اختلاف سطحی بیش از حد استاندارد نصب نکنید. این کار باعث جمع شدن روغن کمپرسور در یونیت داخلی شده و برگشت آن به یونیا بیرونی و کمپرسور را مشکل نموده و باعث صدمه دیدن کمپرسور می شود.

۲۷- مراقب زانوها و خم های لوله باشید. مسیری را انتخاب نمائید که به حداقل خم کاری نیاز داشته باشد.این کار موجب افت راندمان شدید دستگاه و یا نشتی گاز می شود. همچنین حتما لوله ها را با لوله خم کن و تحت زاویه مناسب خم کنید. مراقب باشید، لوله ها له یا دو پهن نشوند.

۲۸- به سایز لوله های مبرد توجه کنید. در صورت اشتباه بودن سایز لوله ها عملکرد صحیح و عمر طولانی را نمی توان انتظار داشت. اگر لوله گاز مبرد، بزرگتر از حد استاندارد باشد، جریان مبرد در هنگام کار بسیار آهسته خواهد بود و برگشت روغن ، کمپرسور را با مشکل مواجه خواهد کرد. اگر لوله گاز مبرد کوچکتر از حد استاندارد باشد، سیستم دچار افزایش افت فشار و کاهش ظرفیت شده و نهایتا انتظار خوبی از آن نمی توان داشت.

انتخاب سایز مناسب لوله، جنس مرغوب، ضخامت توصیه شده، کمترین طول عایق و کابل مناسب اصول اولیه نصب دستگاه تهویه مطبوع می باشد.

۲۹-به عایقکاری لوله های مبرد توجه نمائید. نداشتن عایق و یا عایقکاری نادرست، باعث کاهش ظرفیت دستگاه و ایجاد فشار غیر طبیعی می شود.

نکته:

هرگز دو لوله مایع و گاز را در یک غلاف عایق قرار ندهید.( حتما بایستی بین دو لوله عایق باشد.)

۳۰-به شیر سه راهه ( شیر شارژ) سیستم توجه نمائید. اگر در زمان کارکرد دستگاه شیر سه راهه بسته باشد، گاز نمی تواند به کمپرسور برگردد.در نتیجه دستگاه کار نکرده و سرما یا گرما ایجاد نخواهد شد. بعد از وکیوم کردن سیستم  حتما مطمئن شوید، شیر سه راهه باز است.

۳۱- به آب بندی لوله کشی درین دستگاه دقت نمایید. در صورت آب بندی نشدن صحیح اتصال درین ( تخلیه آب)، از محل اتصال چکه کرد. در مدل های کاستی، در صورت آب بندی نشدن اتصال لوله درین، این قطرات روی لایه سقف کاذب چکه کرده و آنرا خراب خواهد کرد. نبابراین لوله های درین را توسط مواد آب بندی، کاملا آب بندی نموده و روی لوله ها را به دقت بپوشانید.

۳۲- به سطح و شیب لوله های درین توجه نمائید.درصورت امکان مسیر لوله درین باید بدون زانو باشد. در صورت صحیح نبودن شیب درین، آبهای تقطیر شده جریان پیدا نخواهد کرد.اگر آبهای درین تخلیه نشود، بر اثر سرریزشدن آب از دستگاه موجب افتادن لکه بر روی سقف و یا چکه آب از سقف می شود. انباشته شدن رسوب در کف زانوها به مرور موجب مسدود شدن مسیر می گردد.

در صورتی که لوله درین بصورت افقی نصب شود، شیب آن نباید کمتر از ۱% ( ۱متر در ۱۰۰ متر) باشد، تا آب درین بصورت مناسب جریان یابد.

۳۳- به لوله درین توجه نمائید. در صورتی که شیب مناسب لوله افقی درین رعایت نشود، آب به سمت یونیت برگشته و داخل سینی جمع می شود و امکان سرریز شدن را دارد.

۳۴-به محل تخلیه آبهای لوله درین توجه نمائید. در صورت تخلیه درین در فاضلاب یا چاههای فضولات و مواد بدبو، بوی آنها وارد ساختمان می شود. این بو توسط فن دستگاه مکیده شده و داخل اتاق می شود.برای جلوگیری از این امر، لوله درین را مستقیما وارد فاضلاب نکنید. توصیه می شود در مسیر تخلیه، از یک سیفون U شکل استفاده نمایید تا از ایجاد فشار معکوس ( فشار مکش) و ورود بوهای بد از فاضلاب به داخل اتاق جلوگیری شود.

۳۵- به سایز و طول کابلها دقت نمایید.استفاده از یک کابل بسیار بلند با سایز نامناسب ، خطر آتش سوزی بوجود می آورد.(لطفا سایز و طول مناسب برای دستگاه را از روی کاتالوگ فنی دستگاه استخراج کنید.) توجه داشته باشید هرگز دستگاه را بدون ( کلید حفاظتی ) مناسب روشن نکنید.

۳۶-سیم های برق را روی ترمینال با دقت بسته و محکم نمایید.شل بودن سیم ها روی ترمینال، باعث گرم شدن آنها شده و ممکن است موجب آتش سوزی و یا اتصال سیم ها با ترمینالهای دیگر شود. ضمنا این امر باعث نرسیدن ولتاژ کافی به سیستم و ایجاد اشکال در ترانس و برد الکترونیکی دستگاه می شود و نهایتا می تواند باعث ایجاد اشکال در کمپرسور شود.

۳۷- به اتصال کابل های ارتباطی دقت نمایید. مراقب باشید، سیم های کنترل دو یونیت مختلف را به اشتباه به یکدیگر متصل نکنید.در صورت اتصال اشتباه یونیت داخلی و بیرونی، عملکردهای دستگاه صحیح نخواهد بود، مخصوصا زمانی که عملکرد سرمایش کار می کند، دما کنترل نخواهد شد. حتی ممکن است بر اثر فرمان اشتباه دستگاه، مایع مبرد در اواپراتور تبخیر نشده و وارد کمپرسور شودکه در اینصورت باعث خرابی کمپرسور خواهد شد.

۳۸- در دستگاههای سه فاز، به توالی فازها و جهت گردش کمپرسور دقت نمائید.

۱-       اگر توالی فازها صحیح نباشد، کمپرسور در جهت صحیح گردش نخواهد نمود و موجب خرابی آن خواهدشد مگر اینکه در مدار تغذیه دستگاه ،کنترل و محافظ توالی فاز وجود داشته باشد که در آن صورت عمل نموده و مانع خرابی کمپرسور می شود.

۲-       به کارفرمایان خود توصیه کنید از کنترل فاز استفاده نمایند. بعضا دیده شده که در یک ساختمان مرتبا توالی فازها به هم می خورد که این مسئله باعث ببروز مشکلات فراوان می شود.

۳-       ۰حتما از فیوز سه پل مینیاتوری متناسب با قدرت دستگاه که هر سه فاز را در صورت لزوم با هم قطع می کند استفاده شود.

۴-       هرگز از فیوز ذوب شونده استفاده نکنید.

۵-       توجه داشته باشید که هرفیوز برای یک دستگاه مورد استفاده قرارگیرد.

۶-       هرگز دو یا سه دستگاه و یا مصرف کننده را به یک فیوز متصل نکنید و حتما توجه داشته باشیدکه فیوز را از نوع مرغوب و کاملا سالم که متناسب با ظرفیت دستگاه انتخاب شده ، انتخاب نمائید.

۷-       کنتاکتور مورد استفاده از تابلو اصلی بایستی متناسب با ظرفیت دستگاه باشد در غیر اینصورت باعث بالا رفتن حرارت وخرابی زودهنگام آن می شود که نهایتا ممکن است به دستگاه صدمه بزند.

۳۹- در صورت صحیح نبودن توالی فازها و عمل نکردن محافظ فاز ، ممکن است کمپرسور برعکس کارکرده و جهت چرخش آن عوض شده و مکش و رانش آن جابجا شود.کمپرسورهای روتاری، اسکرال و اسکرو، طوری ساخته شده اند، که نمی توانند در جهت معکوس کار کنند و موتور کمپرسور حتما باید در جهتصحیح بگرددتادرست کار کند.

نکته :

حتما یک پوشش مناسب باید روی تر مینال های یونیت بیرونی وجود داشته باشد.

در مواردی که توالی فازها صحیح نیست، قبل از تعویض جای R،S روی ترمینال تغذیه، جریان برق را وارد سیم پیچ کمپرسور ننمایید.

دقت کنید، پس از سرویس دستگاه ، تمام سیم ها دقیقا سرجای خود قرار گرفته باشد. به رنگ سیم ها دقت نمایید و صحیح بودن توالی فازها را دوباره چک کنید.

۴۰- به محل عبور کابل های کنترل توجه کنید. دریک دستگاه تهویه مطبوع دارای مدارات الکترونیکی ، هیچگاه کابلهای کنترل و ترموستات را دور کابل برق اصلی (POWER) نپیچیده و یا به هم نچسبانید، چرا که نویزهای کابل برق، روی کابل منترل و ترموستات تاثیر گذارده و مانع عملکرد صحیح آن می شود. بنا براین همیشه این دو کابل را از هم جدا نگه دارید. توصیه می شود بین کابل کنترل و برق اصلی حداقل حدود یک متر فاصله بگذارید.

تهران-میدان انقلاب-کارگر شمالی-خ نصرت-نرسیده به جمالزاده-ساختمان۹۸-واحد۳
۰۲۱۶۶۹۲۲۳۷۹—–۰۲۱۶۶۹۳۵۹۲۱

مشخصات فردی
وضعیت تحصیلات
اطلاعات تماس
دوره آموزشی

[recaptcha theme:dark size:compact]